torstai 6. joulukuuta 2012

Avviliis - notsosureaboutthe sijamuoto

Miten meni itsenäisyys päivä? Onko teillä mitään itsenäisyyspäivän perinteitä?

Meillä nimittäin on kotona ollu aina (ainaki niin kauan kun muistan) semmonen perinne, että äiskä on tehny jotain ihan superhyvää ruokaa ja ollaan illallistettu perheen kesken. Siinä on ollu semmosta juhlan tuntua, monesti oon jopa pukeutunu vähän paremmin noille illallisille. :)

Siksi nyt harmittaaki ihan simona, ettei päästy mun porukoille jo eiliseksi! Syynähän tietenki se, että Keijolla on tänään töitä. Tänään sitte tooodella pitkästä aikaa matkustetaan porukoitten luokse ja ompa mulla ollukki ikävä. Viime kerrasta taitaa olla jo kohta kaks kuukautta ja kuka tahansa voi kuvitella, miten paljon tämmönen raskaana oleva kerkeää muuttua siinä ajassa. Mulla ainaki on tullu kaikki maha  nyt aika lailla siinä ajassa.

Mun pikkusiskoki on kuulemma siellä nyt samaan aikaan ja aattelin, että jos reipastun vielä tänään niin tutkailen tarkkaan, mitä kaikkea sille vois lahjottaa. Meillähän on kaikkea paljon niinku pariskunnilla yleensä on ku on muutettu yhteen. Se on kolmatta vuotta amiksessa ja asunu sen ajan asuntolassa erilaisissa soluasunnoissa ni ei sen oo tarvinnu tietenkään hankkia kaikkea. Esim. kodinkoneita niinku mikroa, kahvinkeitintä, imuria...

Rehellisesti sanottuna tietyssä määrin ootan jo, että tää punkki putkahtas, että saisin tehä tiettyjä asioita taas. Mun kohalla ne taitaa olla mahallaan nukkuminen, kelkkailu, laskettelu, hyvän punaviinin nauttiminen, juustojen syöminen.. En voi käsittää, etten saa syödä vielä joulunakaan kittijuustoja niinku vaikkapa brietä. Oon hirveä juustohiiri ja tää on kyllä ottanu lujille.

Toisaalta ollaan joulu Keijon porukoilla tänä vuonna ni enhän mä tiedä yhtään minkälaisia asioita ne syö jouluna, joten eihän kiusauksia välttämättä ees tuu. Sen verran aattelin viiä jotain omaa, että teen puolukkajäädykkeen (josta oon haaveillu jo monta vuotta) ja lanttulaatikon. Lanttulaatikkoonhan kuuluu sinihomejuusto, mutta ei todellakaan korppujauhot eikä se saa olla mitään sosetyyppistäkään.

Tietyissä ruoanlaittoasioissa erotaan Keijon äipän kanssa paljon ja ne on just tämmösiä jauhonkäyttöasioita. Sen mielestä kastiketta ei voi tehä ilman vehnäjauhoja tai lihapullia ilman korppujauhoja ja mä en ymmärrä miks niissä pitäs olla jauhoja alkuunkaan. Mulla nää ruokakäsitykset lähtee omalta äidiltä, joka on karpannu jo vuosikaudet.

Mulla on muuten paljon tommosia ruokahimoja, joille ei oo sijaa mun elämässä. Mun mielestä asioiden haluaminen on ookoo, mutta en tiiä mitä tapahtus, jos antasin itelleni niitä asioita. Just vaikka toi puolukkajäädyke on semmonen, että tykkään siitä varmaan eniten maailmassa, varsinki äiskän tekemänä, mutta en mä sitä silti oo vuosiin syöny. Taaaii no hyvänä esimerkkinä kans täytekakut. Oon nyt varmaan viimeset puol vuotta jo kohta haaveillu semmosesta perinteisestä kermamansikkakakusta, siis ihan tosi oon nähny märkiä uniaki kakuista, mutta en oo silti semmosta söyny. Niin helppoa se on.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti