keskiviikko 12. syyskuuta 2012

Narinaa

Oon ollu jo pitkän aikaa ihan lopen kyllästyny julkiseen terveydenhuoltoon ja muutaman vuoden oonki käyny aina Terveystalolla, jos on ollu jotain flunssaa tms. Nyt tietenki käyn sitte neuvolassa ja äitiyspoliklinikalla ihan kunnallisella.. Pikkuhiljaa alkaa keittää tämän systeemin kanssa.

Ensinnäkin ollaan ihmetelty mun kaverin kanssa, miksei mun neuvolakäynneillä suoriteta ees mitään perusseurantaa niinku vaikka kohdunpohjan korkeuden seurantaa tai kysytä kuulumisia. Kenties se mun oma terveydenhoitaja on vaan ihan dille, mutta siis se on ollu parikymmentä vuotta samassa neuvolassa ja samoissa hommissa (tämän tiedän siitä, että se oli mun äiskälläki) niin luulis, että se on ihan pätevä. Tää mun kaveri on käyny saman kaupungin eri neuvolassa ku nehän menee alueittain ja oon pari kertaa ollu mukanaki. Siellä on ihan eri lailla lämminhenkistä asiakaspalvelua: ne työntekijät vaikuttaa mukavilta, ne esittää kysymyksiä ja tekee samalla hommansa keräämällä konkreettista tietoa siitä raskaudesta muutenki.

Eikä siinä vielä kaikki: rakenneultrassa äitipolilla todettiin, että meiän lapsella on siellä kaikki niinku kuuluuki olla ja se kulkee ihan käyrillä, mutta sen pää tulee lakimitan mukaan viikon jäljessä muusta kropasta. Tästäpä syystä kävin kasvukontrollissa saman kätilön juttusilla (jonka kanssa mulla ei myöskään synkkaa yhtään) nyt maanantaina. Ihan ekaks ootin kolme varttia omasta tunnin ajastani, että pääsin tutkittavaksi ja sitte se tunnin aika kestiki vaan reilun vartin..... Eikä ne lääkärin kanssa osannu sanoa tähän asiaan yhtään mitään syytä ja silti sain laskun kouraan syystä, että ilmaseks pääsee vaan kahteen ultraan raskausaikana. Niin joo ja kuukauden päästä taas joudun uuteen kasvukontrolliin samojen epäpätevien ihmisten hoteisiin. 

En ymmärrä, miksi joudun maksamaan tästä, koska edelleen tämä samainen ystävä kävi JOKA KERTA ultrattavana omilla neuvolakäynneillään ilman mitään lisäkustannuksia. Väitetään, että julkisen puolen hommat on jotenki tasa-arvosempia niin empä nyt kyllä usko tohon tasa-arvoon yhtään. Mä oon mielelläni maksanu yksityisen palveluista, koska oon päässy samana päivänä hoitoon, saanu asiaatuntevan lääkärin, jolle maksetaan kohtuullista palkkaa eikä sille buukata enempää asiakkaita, ku mitä se ehtii hoitaa ja saanu reseptit lääkkeille, jotka toimii tai vaivasta riippuen muutenki aina asiaankuuluvia lähetteitä esim. fysioterapiaan tai muuhun vastaavaan. Nyt julkisella, vaikka maksettavaa on vähemmän ni mun mielestä se lasku ei oo perusteltu, jos osa ihmisistä saa parempaa palvelua enemmän ilmaseksi.

Ja vielä sekin, että julkisella en saa millään neuvolan kautta lähetettä lääkäriltä. Niitä aikoja oli jäljellä noin yks per kuukaus eli mun ois pitäny mennä joko viime neuvolan jälkeen heti tunnin varotusajalla tai sitte tietää, miltä mun kalenteri näyttää kuukauden päästä ja varata se aika sen mukaan.


Hui hai. Kuuluu mulle muutaki sentään ku pelkkää sapetusta :D Aloin tossa yks päivä innoissani tehä vauvalle villasukkia netistä löytyneen ohjeen mukaan ku oon tässä viime aikoina muutenki tehny jo kolme kaulaliinaa, joita oon ripotellu tähän lähipiiriin. Joku tais nyt kuitenki mennä vikaan ku sain varren ja kantapään tehtyä, mutta siitä kantalapun kavennuksesta tuli TOSI epämääräsen näkönen. En vissiin tajunnu sitä ohjetta oikein, mutta aattelin, että alotan alusta ja kysyn Keijon äidiltä vinkkejä siihen kantalapun kavennukseen sitte. :) Ei se nyt periaatteessa haittaa, vaikkei niistä mitään priimaa siitäkään huolimatta tulis ku ne ei oo menossa lahjaks kellekkään muulle ja eihän se lapsi tajua ajatella sitä silleen, että tekipä äiskä rumat sukat - kuhan pysyy pienet jalat lämpösinä. :)

Äähh.. Keijon koira puri mua tänään. Ihan puskista. Tää on semmonen asia, josta en varmaan voi Keijon kanssa puhua. Ei se usko mua kuitenkaan, vaikka mun käsi onki ihan järkyttävän näkönen. Mulla meinas oikeesti iskeä paniikki, ku mun suvussa kulkee von Willebrandin tauti eli siis semmonen bugi, että jos on jotain verenvuotoa niin se ei hyydy normaalisti eikä se vuoto tahdo tyrehtyä. Mun isoäiti meinas kuolla synnytykseenki ton kyseisen taudin takia ja mun täti leikkaukseen. Se siis periytyy meillä tosi aktiivisesti. Oon aikonu tutkituttaa itteni sen varalta, että osaan sitte suunnitella synnytykseni. Vaikka tottakai mä haluan joka tapauksessa synnyttää alakautta, mutta sitte jos on jotain tommosta ni hoitohenkilökuntaki on sitte varovainen päätöksissään, jos tulee jotain komplikaatioita.

Mutta siis takasin nyt tähän koirainsidenttiin: mulla tuli ihan hulluna verta eikä se meinannu lakata millään. Vaikka oonki käyny kaikenmaailman esiapu- ja pelastuskoulutusta ni mulla oli oikeesti hätä enkä meinannu ensin tajuta, mitä pitää tehdä. Tärisin ihan pöljänä ku se verentulo sitte loppu ja näytän ihan joltain itsemurhaa yrittäneeltä teiniltä. Mulla on ranteessa semmonen iso sivuttainen viilto, ilmeisesti tullu jostain kulmahampaasta ja yhessä sormessa on oikeesti syvä reikä ja pari mustelmaa, jotka näyttää selvästi joltain kolhuilta sen koiran hampaista.

Mulla pelottaa, enkä halua tommosta koiraa lähelle mun lasta, jos sillä voi yhtäkkiä naksahtaa päässä noin pahasti. Tää ei ollu eka kerta ku se puree mua, mutta ennen se on vaan jotenki sohassu ja oon antanu asian olla. Hirveintä tässä on se, että tiiän, etten saa Keijoa mun puolelle tässä asiassa. Se on kuitenki sitä mieltä, että tän täytyy olla jotenki mun syy, ja että koirastahan ei luovuta. Mutta ite se ei suvaitse mun koiraa ollenkaan ja osittain siitä syystä mun koira onki ollu mun porukoitten luona.

Tällaista tänään, skarpatkaa te muut munki eestä. Mulla ei just nyt tunnu siltä, että huvittas olla se reipas tyttö.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti