sunnuntai 11. elokuuta 2013

Ensimmäinen sana ja muuta

Uskomatonta, mutta totta! Meiän vajaa 8kuukautta vanha Lilian on löytäny ensimmäisen sanansa. Tiistaina käytiin neuvolassa ja Lilli innostu höpöttelemään. Meiän neuvolan täti ihmetteli siinä, että aikasinpa (reilu 7kk) tyttö jokeltaa kera tavujen. Olin silleen, että öö sanoin jo 6kk-neuvolassa, että se on jo apinoinu muutamia sanoja (äiti, koira, isi), eikä mua sillon uskottu ollenkaan. Sillon meille sattuki kyllä yks sijainen ja se vaan tuhahteli mun kertomuksille.

Nyt sunnuntaina Lily oli taas apinointituulella eli alko innokkaasti matkimaan niitä sanoja, mitä sille toisteltiin. Hoki useasti Lilliä ja äitiä. Vaan toinenpa niistä jäi oikeasti mieleen. Tuon matkimiskeskustelun jälkeen Lilli meni päiväunille ja heräs just ku saatiin kauhottua valmis päivällinen lautasille. Koitettiin, jos saatas syötyä kuitenki niin, että Lilli istuis turvakaukalossa telkkarin ääressä ja keinuttasin sitä istuinta samalla. Eihän se viihtyny vaan kaukalosta alko kuulua vaativasti: "äiti, äiti, äitii".

Samoin ku illalla vein Lilianin yöunille niin sängystä kuulu useaan otteeseen väsyny "äitiii". <3


Muuta uutta: imetys on nyt sitte kaiketi loppunu. Perjantaina päätin, että tämä oli nyt tässä ja hain kaupasta paria eri merkkistä äidinmaidonvierotusvalmistetta ja nehän neiti nautiskeli antaumuksella. Ihmeitten aika ei ilmeisesti ookaan ohi! Lilyhän jätti kaikki korvikkeet ja pullohommat jo pääsiäisenä ja sen jälkeen pullotutteja on lähinnä koitettu pureskella. Nyt se kurkottelee vaan tärisevin käsin kohti pulloa tahi hamuaa mun käsivartta jahka pullo käy tyhjäksi. <3

Mulla oli useita syitä imetyksen lopettamiseen. Tärkein syy oli ehkäsy. Tiiän, että se on monen mielestä ihan typerää, mutta sen suhteen vaihtoehtoja ei juuri ole, jos imettää. Viimeset kolme kuukautta käytin minipillereitä, joista johtuen mulla oliki sitte "se aika kuukaudesta" joka aikaan kuukaudesta. Kierron aikana oli ehkä päivä siellä toinen täällä ilman nuita naistenvaivoja, ja päätin, että kiitos tämä kokeilu oli tässä.

En pidä tätä päätöstäni itsekkäänä, koska usean viikon ajan Lilian ite ei oo juuri rinnalla viihtyny vaan max. parin minuutin päästä kääntäny mulle selän ja alkanu itkeä tms. Lisäksi ihan aluksi ku se homma oli vielä vaikeaa (Lilian oli "keltanen") päätin, että pyrin kolmeen kuukauteen. Oon siis aikapäiviä sitte hakannu omat odotukseni sekä yleiset tilastot, joitten mun mukaan mun ikähaarukassa olevista äideistä vaan jotain 45% imettää ja niistäki suurin osa korkeintaan 3kuukautta. En muista tarkkaan nuita tilastotietoja, mutta ehkä nuo mun heittämät luvut osuu tarpeeks lähelle. ;)

Tällaista kasvua täällä tällä kertaa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti